Το μάτι του Βοριά της Χρυσιήδας Δημουλίδου

25578896Θα ξεκινήσω αναφέροντας ξανά τον λόγο που δεν με κάνει φαν των ελλήνων συγγραφέων. Λοιπόν, η ανάλυση καταστάσεων μέσα στην ιστορία και η επαναλαμβανόμενη αναφορά σε σκέψεις, πεποιθήσεις, πράξεις, αυτού που αφηγήται την ιστορία είναι η μαύρη κηλίδα που χαλάει την ιδέα και μόνο να ξεκινήσω να διαβάσω ενός έλληνα το βιβλίο. Οσο διάσημος κι αν είναι αυτός! Δεν το λέω αφ’ υψηλού, ειλικρινά, απλά για μένα ή το δέχομαι όπως είναι ή πάω κάπου αλλού. Εγώ πήγα αλλού.

Παρόλα αυτά έχω διαβάσει κάποια, στα λίγα χρόνια που ξεκίνησα σαν αναγνώστρια, αρκετά καλά θα έλεγα αλλά όχι τόσο ώστε να μου αλλάξουν αυτήν μου την άποψη. Δεν είναι όμως το μέρος για να μπω σε λεπτομέρειες.

“Το μάτι του βοριά”

Εάν άφηνα έστω και μέρα να περάσει μετά που τελείωσα την ανάγνωσή του, είμαι σίγουρη ότι θα ξεχνούσα πολλά απο αυτά που διάβασα και ιδιαίτερα σημαντικά γεγονότα που στιγμάτησαν την ζωή του Χαρμίνη και φυσικά πολλές απο τις φράσεις που θα μου μείνουν αξέχαστες, αν και μεταξύ μας δε νομίζω να είναι σωστό να τις αναφέρω μέσα στην κριτική μου. Θα δείξει…

Το μάτι του Βοριά φύσηξε και σήκωσε το λευκό σεντόνι που κάλυπτε τόσο τακτίκα όλα εκείνα που κάποιοι τα άφησαν “σκεπασμένα”, κρυμμένα στο πίσω μέρος του μυαλού τους, γιατί εκεί πίστευαν ότι έπρεπε να βρίσκονται, εκεί μέχρι να έρθει η μέρα που θα ξεχαστούν τελείως, από τους ίδιους και από όσους γνώριζαν τα τότε καμώματά τους.

Το βιβλίο αναφέρεται στο βίο ενός απλού αγοριού, απο την πρώιμη εφηβία του μέχρι το μέσο των σαράντα χρόνων του. Ολα ξεκινούν στη Θεσσαλονίκη, το έτος 1970, και στη ηλικία των 12 χρόνων του, ο μικρός τότε, Αδάμος Χαρμίνης ξεκινάει να μας αφηγήται την ιστορία του. Το πιο σωστό, μάλλον, είναι πως η αφήγηση γίνεται απο τον ώριμο, πια, Αδάμο αλλά η ιστορία του ξεκινάει τότε. Πριν, όλα στη ζωή του ήταν, κατά κύριο λόγο, ρόδινα. Ο θάνατος της αγαπημένης του μητέρας ήταν η αρχή της περιπετειώδης ζωής του και το τέλος της παιδικής του αθωότητας.

Οι δεκαετίες που ακολούθησαν στη ζωή του, ήταν γεμάτες γυναίκες, μπόλικο σεξ, πότε χρήμα και πότε όχι, πότε δουλειά και πότε όχι και μια αξιοζήλευτη ελευθερία που πολλοί θα την ήθελαν. Πανέμορφος εξωτερικά απο νεαρή ηλικία, για εκείνα τα δεδομένα της εποχής, δεν έλειψαν οι προτάσεις…από άντρες και από γυναίκες. Δεν το πολυσκέφτηκε! Μπαίνοντας κατευθείαν στα βαθιά, λόγο των καταστάσεων που προέκυψαν στη ζωή του, γνώρισε έναν άλλον κόσμο απο αυτόν του μεροκάματου και τον “ερωτεύτηκε”. Ή μάλλον Τον ερωτεύτηκαν, γιατί αυτός είχε ήδη ξεγράψει αυτή τη λέξη απο τη ζωή του…όπως και πολλές άλλες λέξεις που κάθε “λαικός” θα έλεγε, για να έχει εκείνο το καθορισμένο μέλλον που τα πρότυπα τότε σού υποδείκνυαν.

Η χλιδή και η λάμψη που του πρόσφεραν δεν δινόταν δίχως αντάλλαγμα. Ευτυχώς για τον Δάμο, το αντάλλαγμα που έπρεπε να δίνει ήταν κάτι που το έδινε απλόχερα και χωρίς δεύτερη σκέψη. Αλλωστε ήταν κάτι που ήξερε ότι δίνοντάς το, θα του ανέβαζε τη φήμη σε υψηλότερα κοινωνικά στρώματα απο αυτά που είχε ήδη επαφές μέχρι τότε και, οτι φυσικά, το γόητρό του θα ήταν για πάντα ζωντανό και φρέσκο. Ξέρωντας πώς μπορούσε να χαρίσει στιγμές πραγματικής ηδονής στις γυναίκες, με κύρος ή χωρίς, δεν αρνιόταν σε καμιά τους το σώμα του μιας και ήξερε πως να απογείωνε στα ύψη τις αισθήσεις τους. Γιατί ο Δάμος Χαρμίνης ήταν η επιτομή του αχαλίνωτου πάθους, χωρίς περιστροφές, ταμπού και ηθικές. Ηξερε το Α και το Ω της γυναικείας φύσης και σεξουαλικότητας, παρόλα αυτά, δεν έπαυε να ανανεώνει τις γνώσεις του πάνω στο θέμα και φυσικά, να αφήνει πίσω του συντρίμια.

Το θέλγητρο του πλούτου όμως ήταν, και είναι, επικίνδυνο ακόμα και για έναν έμπειρο μέσα στη χλιδή άνδρα και οι πειρασμοί πολλοί. Τόσοι πολλοί μάλιστα, που ακόμα και ο Δάμος Χαρμίδης δεν έμεινε αλώβητος απο δαύτον. Ο κόσμος, που τόσο πολύ ο απλός έλληνας, κοιτούσε απο μακριά και φανταζόταν να ήταν μέσα, ήταν κόσμος σκοτεινός, τιποτένιος, είχε κρυφούς κανόνες που άπαξ και δεν ήσουν απο την δική τους πάστα και ξεστράτιζες, δεν υπήρχε επιστροφή. Ή απλά έπρεπε να το πληρώσεις πολύ ακριβά. Και ο Δάμος το πλήρωσε και με το παραπάνω.

Οφείλω να πω, πως εάν μια γυναίκα έκανε ότι ο Δάμος και μας το αφηγούνταν δε θα είχε τόσο ενδιαφέρον. Το γεγονός ότι είναι μια αντρική περιπέτεια, με γαργαλιστικές σεξουαλικές λεπτομέρειες, την αντρική λογική και σκέψη σε πρώτο πλάνο (δε λέω “ελληνική” γιατί σ’αυτό ο Δάμος ήταν κάτι παραπάνω), την αφήγηση και περιγραφή του τρόπου ζωής των πλουσίων και, φυσικά, τη λεπτομερή αναφορά στα τότε σημαντικά γεγονότα που συγκλόνιζαν εκείνες τις δεκαετίες την Ελλάδα, χάρησαν “Στο μάτι του Βοριά” μια θέση ως ” Αγαπημένο μου βιβλίο”.

Ναί, αυτό το βιβλίο με κέρδισε απο τις πρώτες του σελίδες.
Ναί, το να διαβάσω μία ιστορία απο την πλευρά ενός άντρα πάντα μου κινούσε παραπάνω το ενδιαφέρον.
Ναί, ο Αδάμος, αν και με λεπτούς τρόπους, έλεγε τα πάντα με το όνομά τους και στις περιγραφές του δεν ήταν διόλου φειδωλός. Και…
Ναί, το παραδέχομαι, είχε τις επαναλήψεις που τόσο απεχθάνομαι αλλά αυτή τη φορά θα το δικαιολογήσω ως εξήγηση του λόγου που έπραττε όπως έπραττε. Δεν ήταν αναγκαίο, σίγουρα, αφού ήδη γνώριζα τους λόγους.

22 Νοεμβρίου
Ημερομηνία σημαδιακή παρόλο που στα χρόνια που μας αφηγήται ο Δάμος δεν έκανε ούτε μια φορά αναφορά σε αυτήν. Παρόλα αυτά, η Χρυσιήδα ήθελε να κλείσει το βιβλίο ενθαρρυντικά για τη μελλοντική ζωή του. Όντας ζώντας στο ναδίρ της ζωής του και έχοντας χάσει κάθε νόημα και ενδιαφέρον για το που τον πάει το μέλλον, ο Βοριάς του έκλεισε το μάτι μειδιώντας τον. Ναι, ήταν η ώρα να πάρει πίσω ότι έχασε. Αδικά ή όχι, κανείς δεν μπορεί να το επιβεβαιώσει. Αλλά του άξιζε να του επιστραφούν έστω και καθυστερημένα. Και τα πήρε.

Σας εύχομαι καλή ανάγνωση!

Public.gr ΨΥΓΟΓΙΟΣ

View all my reviews

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s